Toelichting
Onze rol
In het Perspectief Mobiliteit heeft de provincie al haar beleidsambities op het gebied van mobiliteit gebundeld. De provincie ontwikkelt het mobiliteitsbeleid samen met partners in onder andere de Metropoolregio Amsterdam (MRA), nationaal verband, Interprovinciaal Overleg (IPO) en samen met de regio's binnen de grenzen van de provincie. In 2022 hebben gewerkt aan de uitwerking van beleidsambities met onze partners in samenwerkingsprogramma’s zoals Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB) en aan strategische agenda's met de regio’s en de Vervoerregio (Regionale Agenda’s Mobiliteit; RAM). Onze rol varieert van initiatiefnemer tot partner, afhankelijk van de opgave en ons belang.
Samenwerkingspartners
De provincie heeft in 2022 intensief samengewerkt met andere overheden aan de mobiliteitsopgaven, zoals de rijksoverheid, gemeenten, de Vervoerregio en waterschappen. Maar ook met organisaties die belangen vertegenwoordigen in de wereld van de mobiliteit (zoals ANWB en Fietsersbond). Tot slot geldt de intensieve samenwerking natuurlijk ook voor de reizigers en inwoners. Op landelijk niveau werken we met het Rijk en mede-provincies samen in het IPO, het NOVB en nationale bestuurstafels (fiets, OV en Spoor, verkeersveiligheid en mobiliteit).
Prioriteiten
In 2022 hebben wij:
- verder gewerkt aan het opstellen van een Regionale Agenda’s Mobiliteit (RAM) per regio. In navolging van de regionale agenda's voor de Gooi- en Vechtstreek en Zuid-Kennemerland-IJmond is een regionale agenda opgesteld voor Amstelland-Meerlanden, bestaande uit de Bereikbaarheidsagenda Zuidlob 2040 (vastgesteld in maart 2022) en de Adaptieve Agenda Haarlemmermeer (vastgesteld in november 2022). In de regio's West-Friesland, de Kop van NH en in de regio Alkmaar is de ontwikkeling van de RAM opgestart.
- op diverse onderdelen van het programma SBaB vooruitgang geboekt, met name via afspraken in het BO MIRT (najaar 2022), waarover Provinciale Staten per brief zijn geïnformeerd.
- een rapport aan de staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat aangeboden over de potentie van mobiliteitsmaatregelen voor het behalen van de klimaatdoelen. Daarnaast hebben er diverse overleggen plaatsgevonden met het Interprovinciaal overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Rijk over de inzet van duurzame mobiliteit en het behalen van de klimaatdoelen. De financiële regelingen op het gebied van duurzame mobiliteit zijn inzichtelijk gemaakt, op basis waarvan Rijk, IPO en VNG nadere afspraken hebben kunnen maken over de samenwerking. Op het vlak van communicatie is de duurzame mobiliteitsgame op diverse congressen ingezet en is een eerste versie van de webpagina van het Regionaal Mobiliteitsprogramma Noord-Holland - Flevoland (RMP) gelanceerd.
- per regio Contourendocumenten vastgesteld met de prioriteiten voor de uitvoering van verkeersveiligheidsmaatregelen. Vervolgens is gestart met de concretisering hiervan naar Regionale Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid. Ondertussen is ook gewerkt aan het stimuleren en realiseren van verkeersveiligheidsmaatregelen.
- het uitvoeringsprogramma Focus Smart Mobility verder ingericht en zijn we van start gegaan met het vervolg.
- een start gemaakt met de uitvoering van de Agenda Slimme en Schone Logistiek, nadat het in april 2022 door Provinciale Staten is vastgesteld.
- de Aanpak en de Monitor van de investeringsstrategie Noord-Hollandse infrastructuur (iNHi) volledig vernieuwd. In een technisch briefing aan de commissie Mobiliteit & Bereikbaarheid is de nieuwe iNHi toegelicht.
- het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) uitgewerkt in een Regionaal Toekomstbeeld Fiets (RTF) . Deze is in mei door Provinciale Staten vastgesteld, samen met de Actieagenda Actieve Mobiliteit 2022-2027 .
- de financiële opgave om te kunnen blijven investeren in de provinciale infrastructuur uitgewerkt in scenario's en deze zijn toegelicht in een technische briefing tijdens een gezamenlijke bijeenkomst van de commissies Mobiliteit & Bereikbaarheid en Economie, Financiën & Bestuur.
Omgevingsfactoren
- Voor de realisatie van maatregelen zijn we voor een deel afhankelijk van (co)financiering door het Rijk en Europa. In het BO MIRT zijn financiële afspraken gemaakt, over de voor de woningbouwopgave benodigde Mobiliteitsmaatregelen als ook over grote schaalspronginvesteringen (Noord-Zuidlijn, Zuidasdok, Ringlijn Amsterdam).