Programmaverantwoording 2022

Bereikbaarheid

Doelenboom

4. Bereikbaarheid

4.1 Mobiliteitsbeleid en –strategie opstellen en uitvoeren

4.1.1 Mobiliteitsbeleid en –strategie opstellen

4.1.2 Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren

4.1.3 Investeringsstrategie en meerjarenprogramma’s prov. infrastructuur opstellen

4.2 Openbaar vervoer waarborgen

4.2.1 OV-concessies beheren en verlenen

4.3 Gebruik infrastructurele netwerken optimaliseren

4.3.1 Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren

4.3.2 Centrales beheren en in stand houden

4.4 Provinciale infrastructuur in stand houden en ontwikkelen

4.4.1 Beheerstrategie en meerjarenprogramma’s opstellen

4.4.2 Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten uitvoeren

4.4.3 Studiefase vervangingsprojecten uitvoeren

4.4.4 Plan- en realisatiefase infrastructuurprojecten uitvoeren

4.4.5 Infrastructuur beheren en in stand houden

4.4.6 Vaarwegen beheren en in stand houden

4.4.7 Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren

Maatschappelijk doel

Duurzame bereikbaarheid en verstedelijking zijn belangrijke opgaven voor de provincie Noord-Holland. De Omgevingsvisie geeft aan dat de provincie streeft naar een balans tussen leefbaarheid en economische groei. De provincie Noord-Holland staat samen met alle organisaties en inwoners voor enorme veranderingen. Zo zal de bereikbaarheid in Noord-Holland de komende jaren steeds meer onder druk komen te staan. De groei van inwoners en werkgelegenheid zorgt voor meer mobiliteit, meer vraag naar energie(infrastructuur) en meer vraag naar ruimte.  
Bij elkaar zijn deze opgaven groot en complex. In het Perspectief Mobiliteit heeft de provincie aangegeven hoe de toekomstige mobiliteit wordt gekoppeld aan de verstedelijkings-, klimaat- en energieopgave. Hierbij geven wij de voorkeur aan investeringen in het openbaar vervoer (OV), actieve mobiliteit en smart mobility toepassingen. In 2022 zijn samen met de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Rijk afspraken gemaakt over de financiering van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Ook hebben we geïnvesteerd in de verbetering van de provinciale infrastructuur, bijvoorbeeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bestaande infrastructuur is op het gewenste kwaliteitsniveau gehouden door het uitvoeren van vast- en variabel onderhoud. Ook zijn er in 2022 meerdere vervangingsprojecten voorbereid en uitgevoerd.
Daarnaast is in 2022 samen met onze partners gewerkt aan het opstellen van Regionale Agenda's Mobiliteit, het Regionale Mobiliteitsprogramma (RMP) en de Agenda Slimme en Schone Logistiek. De provincie is opdrachtgever (concessieverlener) voor het regionale openbaar vervoer (OV) voor drie concessies: Haarlem-IJmond (2017-2027), Noord-Holland Noord (2018-2028) en Gooi en Vechtstreek (2021-2030). Het Rijk heeft tijdens de hele coronaperiode een beschikbaarheidsvergoeding (Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar Vervoer, BVOV) gegeven om het OV-systeem te laten doorrijden. Na het wegvallen van de BVOV heeft de provincie gewerkt aan een Transitieplan en is in 2022 gestart met de uitvoering daarvan. In het Transitieplan staan voorstellen om het tekort aan reizigersopbrengsten voor langere tijd op te vangen en de OV-concessies sterker en toekomstbestendig te maken.

Wettelijk beleidskader

Provinciaal beleidskader

Lasten & baten

x € 1.000

388.538

43,4 %

174.506

19,0 %

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 16:19:33 met de export van 07/05/2023 13:00:12