Paragrafen

Wet open overheid

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid in werking getreden. Deze wet heeft de Wet openbaarheid van bestuur vervangen en hiermee is de verplichting om verantwoording af te leggen over de beleidsvoornemens met betrekking tot de Woo, in het bijzonder passieve openbaarmaking, digitale informatiehuishouding (eerder ook al met de Archiefwet) en actieve openbaarmaking, wettelijk vastgelegd.

Passieve openbaarmaking

In 2022 is de beleidslijn openheid en transparantie, die in 2021 door GS is vastgesteld, verder in uitvoering gebracht. Dit betekent bij het beoordelen van Woo-verzoeken dat transparantie wordt nagestreefd en dat ieder gevraagd document op inhoud wordt beoordeeld. Tevens is de informele aanpak vast onderdeel geworden van de afhandeling van Woo-verzoeken. De afdoeningstermijn is, vanwege het capaciteitsbeslag op de organisatie, een zorgpunt en kan alleen worden teruggebracht door uitbreiding van capaciteit en het verder op orde brengen van de digitale informatiehuishouding.

Digitale informatiehuishouding

In 2020 zijn het kwaliteitssysteem informatiebeheer en het beleidskader informatiebeheer vastgesteld door de Directie. In 2021 is een uitvoeringskader opgesteld, waarin het beleid nader is uitgewerkt. In 2022 heeft de unit Documentaire Informatievoorziening voor het eerst ambtelijk toezicht uitgeoefend op de naleving van de informatiebeheer kaders in de ambtelijke organisatie. Door dit vanaf nu jaarlijks uit te voeren -en ook het beleid up to date te houden- werkt de provincieorganisatie met dit kwaliteitssysteem samen aan structurele verbetering van de informatiehuishouding.

Actieve openbaarmaking

Een derde speerpunt van de Woo is actieve openbaarmaking. Er moeten 11 informatiecategorieën actief openbaar worden gemaakt. Oorspronkelijk is door de wetgever beoogd dat deze informatiecategorieën actief openbaar worden gemaakt via een centraal overheidsbreed platform (Platform Open Overheidsinformatie,’ PLOOI’). Hiertoe is de informatie-analyse van de publicatieprocessen uitgevoerd en de business case voor aansluiting op dit platform opgesteld. Inmiddels ligt de ontwikkeling, waar het ministerie van BZK verantwoordelijk voor is, stil omdat getwijfeld wordt aan de technische uitvoerbaarheid. Er wordt nu gekeken naar een eenvoudiger middel voor het centraal actief openbaar maken van informatie. De provincie Noord-Holland maakte in 2022 reeds diverse informatiecategorieen actief openbaar via de eigen website, zoals GS-besluitenlijst, Stateninformatie, Woo-besluiten, beslissingen op bezwaar en de organisatiegegevens.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 16:19:33 met de export van 07/05/2023 13:00:12