Bereikbaarheid

Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen en uitvoeren

Toelichting

Het jaar 2022 stond voornamelijk in het teken van de verduurzaming van mobiliteit voor het behalen van de klimaatdoelen en het op de kaart zetten van de belangen ervan. Dit heeft onder meer geresulteerd in de afspraak tussen Rijk, IPO en VNG om te kijken hoe we de samenwerking (bestuurlijk) verder vorm kunnen geven. Hierbij is gebruikgemaakt van een menukaart waarop verschillende thema’s en maatregelen gepresenteerd zijn. Daarnaast heeft duurzame mobiliteit een plaats gekregen in de Regionale Agenda's Mobiliteit (RAM's).
In 2022 hebben wij de volgende werkzaamheden verricht:

  • Wij hebben gewerkt aan de ontwikkeling van de Regionale Uitvoeringsprogramma’s Verkeersveiligheid. Begin 2022 is per regio een 'Contourendocument' met de prioriteiten voor de regio gemaakt. Vervolgens hebben we data verzameld over de risico indicatoren op wegen en fietspaden en is een interactief dashboard ontwikkeld. Op basis van de uitkomsten is in de tweede helft van 2022 gestart met het maken van concrete uitvoeringsprogramma’s verkeersveiligheid.
  • Met behulp van de subsidieregeling Kleine infrastructuur zijn 32 projecten van gemeenten gesubsidieerd.
  • Hebben wij projecten uitgevoerd uit het programma OV-Knooppunten en Ketenaanpak, zie operationeel doel 3.2.1.
  • Voor diverse OV-knooppunten zijn onderzoeken uitgevoerd ter bevordering van de regionale bereikbaarheid. Zo is bijvoorbeeld voor P+R Muiden een parkeeronderzoek en enquête uitgevoerd en voor busstation Crailo een quick scan uitgevoerd voor korte termijn maatregelen.
  • We hebben gewerkt aan de uitvoering van de Actieagenda Actieve Mobiliteit (AAM) 2022-2027 . Met de regio’s zijn uitvoeringsplannen gemaakt voor de doorfietsroutes. De subsidieregeling Kleine infrastructuur is aangepast met hogere subsidiepercentages voor o.a. doorfietsroutes, met als gevolg de verlening van een recordbedrag aan subsidies.
  • Wij hebben gewerkt aan plannen voor extra fietsparkeerplekken bij stations, in samenspraak met ProRail en verschillende gemeenten.
  • De derde en laatste tranche is uitgekeerd van de incidentele subsidie voor de OV-Terminal van het project Zuidasdok, à € 30,2 miljoen. Uit het budget dat we namens het Rijk beheren zijn in 2022 geen subsidieaanvragen in het kader van OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad) ingediend.
  • Wij hebben uitvoering gegeven aan het plaatsen van laadinfrastructuur, via het samenwerkingsprogramma MRA-Elektrisch. In het afgelopen jaar zijn ruim 2000 nieuwe laadpunten geplaatst, waarvan circa 1500 in de provincie Noord-Holland. Dit is conform de verwachting.
  • Wij hebben gewerkt aan regionale strategieën en actieprogramma’s voor zes corridors in de provincie Noord-Holland. In uitvoering zijn het Actieprogramma Gooicorridor, Actieprogramma OV-knooppunten IJmond Zuid-Kennemerland en het Ontwikkelbeeld Zaancorridor. Daarnaast zijn vervolgstappen gezet in de verdere uitwerking van de Ontwikkelagenda Hoornse Lijn , het 10-puntenplan voor de Helderse Lijn (spoorlijn Schagen-Den-Helder plus Texel) en de ontwikkeling van een strategie voor de Westfriese Lijn (Hoorn-Enkhuizen). De strategieën met actieprogramma’s vormen samen de Regionale Ontwikkelagenda Noord-Holland.
  • We hebben een voorstel opgesteld voor de ontwikkeling van een Ambitie Publieke Mobiliteit.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 16:19:33 met de export van 07/05/2023 13:00:12