Ruimte en Water

Uitvoeren ruimtelijk beleid

Toelichting

Algemeen:
Op 20 december stelde de provincie de Voortgangsrapportage OV-fonds 2022 vast.
De provincie droeg in 2022 vanuit verschillende rollen bij aan de doelen op het gebied van OV-knooppunten, Openbaar Vervoer en Ketenmobiliteit.

Kennis en onderzoek

In 2022 voerde de provincie een aantal onderzoeken uit en ontwikkelde en actualiseerde een aantal instrumenten.
De belangrijkste zijn:

  • het Dashboard OV-knooppunten ;
  • de Monitor OV-knooppunten 2021-2022 ;
  • de OV-knooppuntenviewer ;
  • de digitale stationsschouw;
  • de Actieagenda OV-knooppunten (samenwerking tussen nationale en regionale partijen, IenW is de trekker);
  • Toekomstbestendige Stationslocaties (Low Carbon Station Area District tool; oplevering eerste kwartaal 2023);
  • Een TNO-onderzoek naar een toekomstbestendig en integraal hubontwerp voor Haarlem Nieuw-Zuid (onderdeel van actie uit de Focus Koers Smart Mobility 2022-2025 );
  • een hubstrategie Noord-Holland met partners (vanuit het thema Duurzame gebiedsontwikkeling uit de Focus Koers Smart Mobility);
  • Verkenning Mobility as a Service Provincie Noord-Holland (vanuit de Focus Koers Smart Mobility).

De ontwikkeling van het provinciale dataplatform is minder snel verlopen dan verwacht. Hierdoor is ook het structureren van de beschikbare data voor OV-knooppunten in een dataplatform uitgesteld. Ditzelfde geldt voor de doorontwikkeling van het Kennisportaal inclusief Vlindermodel. Het is de bedoeling dat beide acties in 2023 verder worden opgepakt.
De volgende onderzoeken uit de Onderzoeksagenda Regionaal OV Toekomstbeeld (ROVT) en projecten OV en ketenreis zijn gestart of uitgevoerd:

  • verdiepend onderzoek naar de HOV-corridor Haarlem-Schiphol-Amsterdam met partneroverheden;
  • concretisering van het ontwikkelperspectief Bus Rapid Transit;
  • samenwerking met Transdev en NS aan de Ambitie Publieke Mobiliteit. Er wordt gewerkt aan een gezamenlijke analyse van het OV-systeem in Noord-Holland Noord.
  • Realisatie van de nieuwe vrijliggende HOV-busbaan tussen het busstation en de A27 in Hilversum (onderdeel van HOV in ’t Gooi) die bijdraagt aan de regionale bereikbaarheid en een snelle verbinding met Eemnes, Blaricum en Huizen.

Coördinerende en verbindende rol (samenwerking)

In 2022 werkte de provincie aan regionale strategieën en actieprogramma’s voor zes corridors. De volgende programma's zijn in uitvoering: het Actieprogramma Gooicorridor , Actieprogramma OV-knooppunten IJmond Zuid-Kennemerland en het Ontwikkelbeeld Zaancorridor . Daarnaast gingen we verder met de uitwerking van de Ontwikkelagenda Hoornse Lijn, het 10-puntenplan voor de Helderse Lijn (spoorlijn Schagen-Den-Helder plus Texel) en de ontwikkeling van een strategie voor de Westfriese Lijn (Hoorn-Enkhuizen). Naast het werk op de corridors zorgt de provincie voor het verbinden van OV-knooppunten aan verschillende provinciale, regionale en landelijke beleidstrajecten.

Stimulerende rol

We ondersteunden in 2022 gemeenten met kennis en procesinstrumenten bij 27 knooppunten (inclusief vier buitenpoorten en P+R/mobiliteitshubs). Voor twee knooppunten kregen we de vraag om cofinanciering. Dit betreft de subsidieaanvraag voor Hilversum en een aanvraag voor de ontwikkeling van Alkmaar Noord. Daarnaast selecteerden we met de samenwerkingspartners op de corridors projecten die in aanmerking komen voor subsidie (€ 2 miljoen) voor het nemen van maatregelen op het gebied van OV en ketenreis (boven het Noordzeekanaalgebied). NS reserveerde hiertoe eenzelfde bedrag.
Veel van de werkzaamheden die we hier noemen, hangen samen met de begroting van mobiliteit. Zie ook programma 4.

Effectindicatoren 3.2.1

Toelichting

Woningbouw per jaar binnen 1.200 meter  van OV-knooppunten, weergeven in % van totale nieuwbouw

Bron: Provincie Noord-Holland

Toelichting

Plancapaciteit woningbouw binnen 1.200 meter van OV-knooppunten, weergeven in aantallen woningen. Van de totale plancapaciteit (428.300 woningen) is 40% binnen 1.200 meter gepland en 65% binnen 10 minuten fietsen. Hierbij gelden de volgende disclaimers:

  • Het programma heeft bijgedragen, maar er is meer van invloed op de ontwikkeling van OV-knooppunten;
  • De cijfers zijn een gemiddelde voor heel Noord-Holland. Er zijn lokale en regionale verschillen.
  • Het streven van 50% van de nieuwbouw binnen 1200 meter gaat over de destijds vastgestelde woningbehoefte van 240.000 woningen tot 2040 (Vraaggestuurd bouwen, Companen, 2012).

Bron: Provincie Noord-Holland

Toelichting

Aantal arbeidsplaatsen rondom OV-knooppunten uitgedrukt per gehanteerd bereik zijnde 300m, 1200m en 10 minuten fietsen

Bron: Provincie Noord-Holland

Voor meer gedetailleerde informatie over bovenstaande indicatoren verwijzen wij naar de monitor OV knooppunten 2018-2019

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 16:19:33 met de export van 07/05/2023 13:00:12