Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico-inventarisatie (bruto x € 1.000)

Begroting 2021

Rekening 2020

Begroting 2022

Rekening 2021

Begroting 2023

Rekening 2022

Afname / toename*

Beleidsrisico's

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

-

Bedrijfsvoeringsrisico's

€ 27.388

€ 8.948

€ 12.298

€ 13.248

€ 12.748

€ 5.048

Afname

Financieringsrisico's

€ 13.100

€ 17.400

€ 17.560

€ 25.559

€ 26.812

€ 40.390

Toename

Grondexploitatierisico's

€ 2.400

€ 2.330

€ 2.100

€ 2.500

€ 2.500

€ 2.500

-

Risico's verbonden partijen

€ 14.855

€ 3.513

€ 3.513

€ 1.783

€ 1.783

€ 1.783

-

Overig niet gekwantificeerd

PM

PM

PM

PM

PM

PM

-

Bruto risicobedrag

€ 57.743

€ 32.191

€ 35.471

€ 43.090

€ 43.843

€ 49.721

Toename

*ten opzichte van de meest recente inventarisatie bij de Begroting 2023

Ten opzichte van de Begroting 2022 is het risicoprofiel van de provincie toegenomen met bijna € 15 miljoen.
In vergelijking met de voorgaande inventarisatie (begroting 2023) is het totaal aan bruto risico’s per saldo toegenomen met € 5,9 miljoen.
Deze toename wordt met name veroorzaakt door de eerste investeringen van de ROM en de actualisatie van het risico van PDENH. De belangrijkste afname wordt veroorzaakt door het vervallen van het risico ten aanzien van de beschikbaarheidsvergoeding OV.

Overige risico’s niet gekwantificeerd

Naast genoemde risico’s onderkent de provincie een aantal risico’s die zich op dit moment zowel landelijk als wereldwijd voordoen, waarvan de omvang en eventuele schade die hieruit ontstaat nog niet verder te kwantificeren zijn. Wij denken hierbij aan:

Stikstof

De maatregelen en wetgeving vanuit de Rijksoverheid om stikstof te verminderen hebben gevolgen voor de snelheid en kosten om provinciaal beleid, zoals de verschillende grote opgaven en de aanleg, beheer en onderhoud van infrastructuur, uit te voeren.

Inflatie

De grondstof- en energieprijzen zijn in de afgelopen periode bovengemiddeld gestegen. De verdere ontwikkeling van deze inflatie is niet goed in te schatten en wordt gezien als een risico voor provinciale activiteiten. Hierdoor is het niet mogelijk om in te schatten of de indexatie die de provincie toepast toereikend zal zijn. Wanneer voor de inkomstenstroom geen sprake is van een vergelijkbare prijspeilstijging is dit een risico. Dit kan leiden tot hogere exploitatiekosten en/of hoger benodigde kredieten (wat leidt tot hogere kapitaallasten).  

Klimaatverandering

De klimaat verandering is merkbaar in de wereld ook bij de wegen en waterweg infra van de provincie heeft dit invloed wat meerdere risico’s met zich meebrengt. Als beheerder worden we geconfronteerd met grote afwisseling van natte periodes en droge periodes en meer water afvoer rond wegen en waterwegen. Ontwerp van infrastructuur is gestoeld op uitgangspunten met een klimaat waar er minder extreme situaties voorkomen. In de komende jaren zullen er meer en andere situaties optreden waar de infra en omgeving niet op ingericht is. Dit kan tot gevolg hebben dat bij wegen schades kunnen optreden en dijken mogelijk last krijgen van de klimaatveranderingen.  Daarnaast kan verhoging van het grondwaterpeil effect hebben op de infra van wegen en waterwegen. Dit kan gevolgen hebben voor de fundering van wegen en bruggen of viaducten. Door monitoring van het areaal worden deze risico’s in beeld gehouden.

Vervanging en realisatie

Einde levensduur van infrastructuur en kunstwerken zorgt voor een opgave die niet geheel goed te voorspellen is door veroudering en zwaardere belasting.  Met de verschillende wegbeheerders Rijkswaterstaat, de gemeenten in Noord-Holland en de provincie staan wij als beheerders voor de zelfde situatie die voor alle beheerders ongeveer gelijk valt. De opgave is het om gezamenlijk op te trekken en de risico’s en nadelige gevolgen zo klein mogelijk houden voor de gebruikers maar ook voor de beheerders. Dit betekent afstemmen en samen optrekken bij de vervanging van de infrastructuur.  

Areaal data

De provincie werkt eraan om de areaaldata zowel kwantitatief als kwalitatief verder op orde te krijgen. De kwaliteit van de data kan financiële gevolgen hebben omdat de verwachte (begrote) vervangopgave en onderhoudslasten hierdoor af kunnen wijken van de werkelijke situatie. Het areaal en daarmee de beheerlasten komen steeds beter in beeld waardoor een forecast steeds nauwkeuriger te maken is.

Cybersecurity

Het aantal cyberincidenten neemt elk jaar toe. De provincie moet rekening houden met wanneer ze getroffen zullen worden. Belangrijk is om als provincie te voldoen aan de gestelde security normen en daar proactief invulling aan te geven om de kans op cyberincidenten verminderen. Indien een cyberincident zich voordoet kan dit tot hoge kosten, reputatieschade en inbreuk op het vertrouwen in de overheid leiden.

Personeelsschaarste

Zowel kwalitatief als kwantitatief heerst er personele schaarste. De huidige krapte op de arbeidsmarkt heeft tot gevolg dat vacatures lastig zijn in te vullen. Deze krapte telt voor zowel het aantrekken van vast als van tijdelijk personeel. Als gevolg hiervan kan doorloop van projecten en het realiseren van provinciale doelstellingen in het gedrang komen.
Hogere kwaliteitseisen Assets
Aanscherping van wet-en regelgeving kan zorgen voor hogere kwaliteitseisen aan Assets. Wat in geval van vervanging en/of onderhoud leidt tot hogere investeringen en/of lasten.

PFAS

Bij civiele werken moet de grond worden onderzocht op de aanwezigheid van PFAS. Indien de grond meer schadelijke stoffen bevat dan de norm toestaat, zal dit vertraging in de projecten tot gevolg hebben.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 16:19:33 met de export van 07/05/2023 13:00:12