Bereikbaarheid

Provinciale infrastructuur in stand houden en ontwikkelen

Toelichting

De provincie heeft de wettelijke zorgplicht voor de kapitaalgoederen. Dit staat beschreven in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2020-2023 (NIKG) . Zo staat erin beschreven wat de opbouw van onze kapitaalgoederen is, hoe deze worden onderhouden en wat de kosten hiervan zijn. De NIKG stelt ook beleidskaders en financiële kaders vast voor het beheer en onderhoud. Zo wordt de lange termijn ontwikkeling van de financiën van deze kapitaalgoederen van de provincie inzichtelijk gemaakt.
Verder wordt op basis van de gestelde beleidskaders en kwaliteitseisen uit de NIKG het onderhouds- en vervangingsprogramma opgesteld. Dit is onderdeel van het integraal Meerjaren Programma Infrastructuur (iMPI) .
Naast het reguliere beheer en onderhoud worden nieuwe ontwikkelingen ingebed in de beheerstrategie en het vervangingsprogramma, waaronder bijvoorbeeld verduurzaming en het verbeteren van de biodiversiteit. Vanzelfsprekend voldoen we aan wet- en regelgeving. Actueel zijn hierin bijvoorbeeld aanpak van Chroom-6 en de implementatie van de Machinerichtlijn (MRL).
Zie het iMPI voor een nadere toelichting.

Verduurzaming infrastructuur:

De provincie wil qua verduurzaming bijdragen aan de nationale en internationale klimaat- en CO2-doelstellingen en wil hier een voorloper in zijn. Om de ambities te verwezenlijken is volop ingezet op duurzaamheid binnen de projecten, zoals toepassen van duurzaam asfalt, elektrisch materieel, ledverlichting en circulair bouwen.  Om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren is innovatie onontbeerlijk. Hier is dan ook in 2022 op ingezet, zie 4.4.2. Daarnaast is samenwerken essentieel voor de verduurzamingsopgave. Zo is in 2022 de ambitiebepaling Provinciale Klimaat en circulaire Infrastructuur (PKCI) ondertekend. Met de Ambitiebepaling PKCI scharen de provincies zich gezamenlijk (in IPO verband) achter de doelstelling om in 2030 zoveel mogelijk klimaatneutraal en circulair te werken. Met de gezamenlijke doelstelling worden de individuele doelstellingen van de provincies ondersteund en waar mogelijk versneld.
Naar aanleiding van de groeiende vraag naar duurzaamheid-georiënteerde werknemers op de arbeidsmarkt, is het zij-instroomprogramma Duurzaamheid opgesteld.  Dit programma is opgesteld ten behoeve van zij-instroom voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar nieuwe beroepen in verschillende sectoren met betrekking tot duurzaamheid en de bijbehorende complexe maatschappelijk opgaven. Het programma is inhoudelijk uitgewerkt door 17 MRA trainees in het najaar van 2022. Daarna heeft het programmateam van de Provincie Noord-Holland het van hen overgenomen. Medio 2023 zal voor de zij-instromers het opleidingstraject afgerond zijn.

Uitvoeren programma Machinerichtlijn:

In het programma Machinerichtlijn wordt een beoordeling gedaan van veiligheid van bruggen en sluizen en de noodzakelijke verbetermaatregelen uitgevoerd. Daarnaast wordt er ook gekeken naar verkeersveiligheid en Arboveiligheid, zodat alle bruggen en sluizen voldoen aan de gestelde veiligheidseisen. Het programma Machinerichtlijn wordt gecombineerd uitgevoerd met het programma 24u Centrale Bediening.

Aanpak chroom-6 bruggen

Sinds 2018 wordt bij geplande werkzaamheden aan (verflagen van) provinciale bruggen eerst preventief onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van Chroom-6. Indien een te hoge concentratie Chroom-6 wordt vastgesteld, wordt in overleg met de desbetreffende onderhoudsaannemer specifieke beheersmaatregelen bepaald volgens de door de RIVM voorgeschreven veiligheidsprocedures.

Verbetering biodiversiteit:

Zowel landschappelijk als vanuit het oogpunt van biodiversiteit zijn er verbeteringen aangebracht bij het onderhouden van onze bermen, een belangrijk leefgebied voor bijen en andere insecten. In 2022 is gestart met het meetnet biodiversiteit om de biodiversiteit bevorderende effecten van het aangepaste maaibeheer te kunnen monitoren. Deze laatste maatregelen worden in 2023 geïmplementeerd.

Indicator

Meeteenheid

Gerealiseerd

Streefwaardes

2022

          2022

2023

 2024

 2025

Percentage wegen(incl. kunstwerken) dat voldoet aan beeld kwaliteitseisen

Percentage

96%

95%

95%

95%

95%

Wegbelevings onderzoek (% (zeer) tevreden weggebruikers)

Percentage

83 %
(2021)

80%

80%

80%

80%

Elektriciteitsverbruik voor exploitatie van infrastructuur (kWh)

Percentage t.o.v. 2019

74 %

70%*

*Toelichting: de uitrol van Led-verlichting fase 2 is wat vertraagd en zal in 2023 worden afgerond.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 16:19:33 met de export van 07/05/2023 13:00:12