Bereikbaarheid

Provinciale infrastructuur in stand houden en ontwikkelen

Toelichting

De provincie zet in op innovaties die impact hebben op grondstoffen- en CO2-reductie. Samen met onze partners zijn we bezig om de inkoopleidraden te uniformeren om circulair en energieneutraal te bouwen. Zo is in de gebiedscontracten gebruik gemaakt van duurzaam Bio boundbeton en duurzaam asfalt. Er is gebruik gemaakt van groen gas asfaltcentrales, elektrisch materieel en transport. Samen met de TU Delft ontwikkelt de provincie levensduurverlengende innovaties zoals bijvoorbeeld epoxy-asfalt dat een vier tot vijf keer langere levensduur heeft. Daarnaast zijn wij als provincie gestart in 2022 met de aanleg van een pilotlocatie van een biodynamische oever waarbij natuurlijke, levende gewassen worden gebruikt in plaats van harde (dode) materialen. De provincie zet haar infrastructuur in voor innovaties ten behoeve van duurzame energieopwekking, zoals een fietspad uitgerust met een zonnewegdek. In 2022 is tevens het zonnefietspad op de N232 aanbesteed.
In 2022 heeft de provincie IFD (Industrieel, flexibel en demontabel) voor beweegbare en vaste bruggen als standaard verklaard. Industrieel Flexibel en Demontabel bouwen (IFD) is als eis opgenomen bij het project vervanging Stolpenbasculebrug. De beweegbare Cruquisbrug is energieneutraal ontworpen. Hiermee maken wij circulair bouwen mogelijk. Tevens draagt de provincie bij aan het initiëren van uitwisseling van/handel in grote gebruikte bouwonderdelen. In 2022 is gestart met het onderzoek naar de mogelijkheid voor hergebruik van brugliggers afkomstig van de A9 bij de bouw van de vaste brug in de N201.
Na de afronding van het uitvoeringsprogramma Smart Mobility is een start gemaakt met de Focus Smart Mobility. Dit heeft al concrete resultaten opgeleverd. Een kort overzicht van de behaalde resultaten in 2022:

  • De Smart Mobility handelsmissie naar de Westkust van de VS (Californië) ten behoeve van de mobiliteitsuitdagingen voor de nabije toekomst.
  • Op 12 intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) worden gebruikerstoepassingen uitgebreid getest. Voorbeelden van toepassingen zijn geconditioneerde prioriteit voor vrachtverkeer en hulpdiensten.  Dit grootschalig testen gebeurt ook bij andere wegbeheerders.
  • Vanuit de Focus Smart Mobility 2022-2025 zijn o.a. de volgende projecten in 2022 opgestart, waarvan er een inmiddels een aantal zijn afgerond:
    • Auto van de Straat (afgerond)
    • Duurzaam Slim Verkeersmanagement (loopt door in 2023)
    • Hubstrategie (afgerond)
    • Connected Transport Corridors (loopt door in 2023)
    • Road Monitoring (loopt door in 2023)
    • Inrichten regionale Werkplaats Deelmobiliteit (afgerond)
    • Hub Alkmaar & Haarlem Nieuw Zuid (langjarig traject)
    • Verkenning MaaS (afgerond)
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 16:19:33 met de export van 07/05/2023 13:00:12