Wat heeft het gekost? (x € 1.000)
Programma 4 | Bereikbaarheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jaarrekening | Ontwerp begroting 2022 | Actuele begroting 2022 | Jaarrekening 2022 | Bedrag verschil | Begroting 2023 | |
Lasten | 234.535 | 278.297 | 266.017 | 259.687 | 6.330 | 249.355 |
Baten | -22.576 | -39.533 | -19.631 | -19.974 | 342 | -21.434 |
Saldo van baten en lasten | 211.959 | 238.764 | 246.386 | 239.713 | 6.673 | 227.921 |
Stortingen reserves | 166.107 | 56.173 | 91.616 | 128.851 | -37.235 | 60.245 |
Onttrekking reserves | -374.236 | -106.949 | -123.845 | -154.532 | 30.687 | -76.033 |
Resultaat | 3.830 | 187.988 | 214.157 | 214.032 | 124 | 212.133 |
Toelichting
# | Specificatie | OD | Bedrag | V/N | Dekking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.330 | V | |||
1. | Mobiliteitsbeleid en- strategie opstellen | 4.1.1 | 1.398 | V | Reserve Mob. Bel. |
2. | Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren | 4.1.2 | -1.398 | N | Reserve Uitv. Mob. derden |
3. | Investeringsstrategie en meerjarenprogramma’s prov. Infrastructuur opstellen | 4.1.3 | 600 | V | |
4. | OV-Concessies beheren en verlenen | 4.2.1 | -1.662 | N | Reserve OV Projecten |
5. | Netwerkmanagement en verkeerskundige beheer uitvoeren | 4.3.1 | 1.141 | V | |
6. | Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten uitvoeren | 4.4.2 | 644 | V | Reserve Ontw. Prov. Infra |
7. | Plan- en realisatiefase infrastructuurprojecten uitvoeren | 4.4.4 | -1.138 | N | Reserve Dek. Kap.lasten. OV.inv |
8. | Infrastructuur beheren en in stand houden | 4.4.5 | 2.684 | V | Reserve GO Wegen |
9. | Vaarwegen beheren en in stand houden | 4.4.6 | 2.041 | V | Reserve GO VW |
10. | Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren | 4.4.7 | 1.310 | V | Reserve Inn. proj. Mob |
11. | Capaciteitskosten | 710 | V | ||
Overige verschillen afzonderlijk ≤ €250.000 | 0 | ||||
Baten | -342 | N | |||
1. | Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen | 4.1.1 | -1.127 | N | Resv. Mob. Bel. |
2. | OV-concessies beheren en verlenen | 4.2.1 | 4.315 | V | Resv. OV Projecten |
3. | Bijdragen projecten derden vaarwegen | 4.4.6 | -2.597 | N | Resv. uitv. Mob. beleid |
Overige verschillen afzonderlijk ≤ €250.000 | -250 | N | |||
Stortingen | -37.235 | N | |||
1. | Plan- en realisatiefase infrastructuurprojecten uitvoeren | 4.4.4 | -39.563 | N | Reserve Dek.kap.lst. OV.Inv. / Reserve. Dek.kap.lst.weg.Inv |
2. | Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren | 4.4.7 | 2.328 | V | Reserve Inn. Proj. Mob. |
Overige verschillen afzonderlijk ≤ €250.000 | -364 | N | |||
Onttrekking | 30.686 | V | |||
1. | Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen | 4.1.1 | -308 | N | Reserve Mobiliteit bel. |
2. | Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren | 4.1.2 | 2.782 | V | Reserve Uitv. Mob bel. derden |
3. | OV-Concessies beheren en verlenen | 4.2.1 | -2.742 | N | Reserve OV Projecten |
4. | Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten uitvoeren | 4.4.2 | 39.299 | V | Reserve Ontw. Prov Infra |
5. | Infrastructuur beheren en in stand houden | 4.4.5 | -3.250 | N | Reserve GO Wegen |
6. | Vaarwegen beheren en in stand houden | 4.4.6 | -1.012 | N | Reserve GO VW |
7. | Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren | 4.4.7 | -4.083 | N | Reserve Inn. Proj. Mob. |
Lasten
1. Mobiliteitsbeleid en- strategie opstellen - 4.1.1
PVVP Studiekosten – In dit operationeel doel worden de termijnbedragen voor de Agriport gestort. Voor de afwikkeling van Agriport is een voorziening gevormd. De lasten betreffen de stortingen van de ontvangen termijnbedragen in de voorziening Agriport A7. De werkelijke ontvangen termijnbedragen waren in 2022 lager dan verwacht. Doordat de ontvangen bijdragen direct worden gestort in de voorziening Agriport A7, is de afwijking in de lasten (storting in voorziening) gelijk aan de afwijking van de baten (ontvangen termijnbedragen). Per saldo leveren de termijnbedragen voor de Agriport geen resultaateffect op voor de jaarrekening.
2. Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren - 4.1.2
De volgende onderwerpen verklaren het verschil:
Zaanbrug – Omdat het proces sneller is gegaan dan verwacht is de subsidie voor de Zaanbrug in 2022 verstrekt (hogere lasten van € 2,9 miljoen).
Subsidie veilige uitwegen – Er zijn hogere lasten van € 230.000. Bij de laatste begrotingswijziging was de verwachting dat geen aanvragen meer zouden binnenkomen en zouden worden toegewezen. Dit is echter wel gebeurd. Deze hogere lasten worden gedekt door een hogere onttrekking uit de Reserve Uitvoeren Mobiliteitsbeleid Derden.
Uitvoeringsregelingen Kleine Infrastructuur – Op deze regelingen staan lagere lasten van € 570.000 ten opzichte van begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat subsidies uit voorgaande jaren zijn terugbetaald en doordat subsidieaanvragen niet zijn toegekend. Dit leidt ook tot een lagere onttrekking uit de Reserve Uitvoeren Mobiliteitsbeleid Derden.
Doorfietsroutes – De projecten die voor 2022 gepland stonden zijn niet tot uitvoering gekomen door naweeën van de coronapandemie. Dit leidt tot een lagere last van € 874.000 in de jaarrekening en tot een lagere onttrekking uit de Reserve Uitvoeren Mobiliteitsbeleid Derden.
Overige afzonderlijke verschillen zijn kleiner dan € 250.000 (een lagere last van € 179.000).
3. Investeringsstrategie en meerjarenprogramma - 4.1.3
Voor Investeringsstrategie iMPI was € 600.000 begroot, maar de lasten zijn op operationeel doel 'Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten' verantwoord 4.4.2. Op programmaniveau levert dat geen verschil op, maar op dit operationeel doel laat dit dus wel een voordeel zien.
4. OV-Concessies beheren en verlenen - 4.2.1
De volgende onderwerpen verklaren het verschil:
OV-concessies - Bij de laatste begrotingswijziging was al rekening gehouden met een forse toename aan lasten voor het busvervoer in 2022, onder andere vanwege hogere brandstofprijzen. Bij de voorlopige eindafrekening lijken de lasten hoger uit te vallen dan waar in de begroting vanuit was gegaan. Dit levert in de jaarrekening een nadeel op van € 2,76 miljoen. De definitieve eindafrekening kan hiervan afwijken.
Proceskosten OV - Over 2022 wordt een voordeel gerealiseerd van € 1,1 miljoen. Dat wordt veroorzaakt doordat er minder proceskosten (o.a. inhuur personeel) zijn gemaakt.
5. Netwerkmanagement en verkeerskundig beheren - 4.3.1
Vanwege zachte weersomstandigheden waren minder strooimiddelen nodig hetgeen tot lagere lasten heeft geleid. Daarnaast zijn de energiecontracten dit jaar niet bijgesteld (vast contract tot en met maart 2023) waardoor er minder lasten zijn gemaakt dan verwacht. Per saldo leidt dit tot een voordeel van € 1,1 miljoen.
6. Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten - 4.4.2- stelpost Kapitaallasten PMI
Voor projecten in de studie- en plan fase is meerjarig geraamd hoe de kapitaallasten verlopen van deze projecten. Uitgangspunt hierbij is dat deze projecten conform planning doorschuiven naar de realisatiefase en van een krediet worden voorzien. De kapitaallasten van deze onzekere projecten worden meerjarig gedekt vanuit de stelpost Kapitaallasten Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI). Omdat een deel van deze projecten niet of vertraagd doorschuiven naar de realisatiefase ontstaan lagere lasten van € 644.000.
7. Plan- en realisatiefase infrastructuur - 4.4.4 - kapitaallasten investeringen iMPI
Aan kapitaallasten verbeter- en uitbreidingsinvesteringen Integraal meerjarenprogramma infrastructuur (iMPI) is € 1,1 miljoen euro meer geboekt dan begroot.
8. Infrastructuur beheren en in stand houden - 4.4.5
Door uitgestelde onderhoudswerkzaamheden aan verschillende projecten en gebiedscontracten is € 1,68 miljoen minder uitgegeven dan begroot. Voor wat betreft de projecten gaat het met name om de projecten Vervanging bewegingsinstallatie Rekervlotbrug, Chroom 6, Hefbrug Oterleek, de N244a en de N247a. Verder is in de begroting de schade aan de Rekervlotbrug meegenomen terwijl deze in 2021 al in de Jaarrekening is verantwoord, een voordeel van € 750.000. Overige schades zijn € 252.000 minder gebleken dan vooraf werd verwacht.
9. Vaarwegen beheren en in stand houden - 4.4.6
Diverse werkzaamheden m.b.t. het langer in stand houden van 4 kunstwerken (Stolperbasculebrug, Zijperbrug, Waardbrug en Schagerbrug) zijn uitgesteld naar 2023, dat geeft lagere lasten van € 1 miljoen die minder onttrokken wordt aan de reserve Groot Onderhoud Vaarwegen. Voor projecten derden is een bedrag van € 560.000 geboekt als correctie op te verrekenen bedragen inzake de Boerenverdrietsluis. Daarnaast lagere uitgaven aan variabel onderhoud vaarwegen binnen de Gebiedscontracten en lagere lasten aan ligplaatsen. Dit levert per saldo een voordeel op van € 469.000.
10. Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren - 4.4.7
Meerdere projecten hebben vertraging opgelopen door een verlate start, de effecten van Corona en personele wisselingen. Dit zijn de projecten Focus Smart Mobility, Verkeersmanagement Openbaar Vervoer, Solarroad en innovatie projecten mobiliteit verduurzaming.
11. Capaciteitskosten
Voor de toelichting op de capaciteitskosten van programma 4. Bereikbaarheid wordt naar de toelichting in paragraaf Bedrijfsvoering verwezen.
Baten
1. Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen- 4.1.1
In dit operationeel doel worden de termijnbedragen voor de Agriport gestort. De werkelijke ontvangen termijnbedragen waren in 2022 hoger dan verwacht. Doordat de ontvangen bijdragen direct worden gestort in de voorziening Agriport A7 (zie toelichting lasten 1), is de afwijking in de lasten gelijk aan de afwijking van de baten. Per saldo leveren de termijnbedragen voor de Agriport geen resultaateffect op voor de jaarrekening. Het overige verschil wordt veroorzaakt door kleine afwijkingen.
2. OV-Concessies beheren en verlenen - 4.2.1
Vanwege de hogere lasten voor de OV-concessies hebben we een voordeel op de baten i.v.m. hogere te ontvangen subsidie van het Rijk.
3. Projecten voor derden vaarwegen - 4.4.6
Meerkosten van het project Zaanbrug worden deels door de provincie betaald. Voor 2022 bedraagt dat € 2,6 miljoen. Deze lasten waren niet begroot. Deze lasten worden gedekt vanuit de reserve uitvoeren mobiliteitsbeleid derden.
Stortingen
1. Plan- en realisatiefase infrastructuurprojecten uitvoeren - 4.4.4
De stortingen in de reserve Dekking kapitaallasten Weginfrastructuur was € 15,8 mln. hoger en de reserve Dekking kapitaallasten OV-infrastructuur was € 23,8 mln. hoger. In de begroting was geen rekening gehouden met de investeringen van de projecten Trajectbenadering N243a en HOV-03 't Gooi Huizen-Hilversum. De kapitaallasten van deze projecten worden gedekt uit de genoemde reserves Kapitaallasten.
2. Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren - 4.4.7
Er is € 2,3 miljoen minder gestort in de reserve kapitaallasten innovatieprojecten mobiliteit vanuit de reserve innovatieprojecten mobiliteit dan begroot. Op basis van werkelijke lasten (nacalculatie) worden de investeringsuitgaven naar de reserve Kapitaallasten overgeheveld. Het project LED-verlichting en zonnefietspad N201 betreffen investeringen. Ter dekking van de toekomstige afschrijvingen vindt overheveling plaats van de reserve innovatieprojecten mobiliteit naar de reserve kapitaallasten innovatieprojecten mobiliteit. De afronding van de projecten is vertraagd waardoor de overheveling van de kapitaallasten later plaatsvindt. Daarom komt de storting in de reserve kapitaallasten lager uit.
Onttrekking
1. Mobiliteitsbeleid en –strategie opstellen - 4.1.1
Een aantal projecten hebben minder gekost in 2022 dan waar in de begroting rekening mee was gehouden. Dit levert een lagere onttrekking uit de reserve op.
2. Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren - 4.1.2
Er is ter dekking van per saldo hogere kosten aan projecten voor derden en lagere inkomsten van derden ten behoeve van projecten derden € 2,8 miljoen meer onttrokken aan de reserve dan was begroot.
3. OV-concessies beheren en verlenen - 4.2.1
Als gevolg van lagere lasten en hogere baten heeft er per saldo een lagere onttrekking uit de Reserve OV Projecten plaatsgevonden (zie ook lasten nr. 4 en baten 2).
4. Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten uitvoeren - 4.4.2
Aan de reserve ontwikkeling provinciale infrastructuur is € 39,2 miljoen meer onttrokken. In de begroting was geen rekening gehouden met investeringsprojecten die in 2022 zouden worden afgerond, omdat daar ten tijde van het opstellen van de begroting nog geen zicht op was (zie tevens toelichting stortingen nr. 1).
5. Infrastructuur beheren en in stand houden - 4.4.5
In 2022 is € 3,25 mln. minder aan de Reserve Groot Onderhoud onttrokken dan begroot. Dat heeft te maken met lagere lasten voor projecten Vervanging bewegingsinstallatie Rekervlotbrug, Chroom 6, Hefbrug Oterleek, de N244a en de N247a.
6. Vaarwegen beheren en in stand houden - 4.4.6
Er is € 1,0 mln. minder onttrokken aan de Reserve Groot Onderhoud Vaarwegen omdat er minder lasten zijn gerealiseerd bij projecten die gedekt zijn uit de reserve. Dat heeft met name te maken met uitgestelde onderhoudswerkzaamheden aan de Stolperbasculebrug, de Zijperbrug, de Waardbrug en de Schagerbrug (zie ook lasten nr. 9).
7. Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren - 4.4.7
De lagere onttrekking aan de reserve innovatieprojecten mobiliteit is het gevolg van de lagere uitgaven voor de vertraagde projecten Focus Smart Mobility, Verkeersmanagement Openbaar Vervoer, Solarroad en innovatieprojecten mobiliteit verduurzaming zoals verklaard bij de lasten nr. 10. Verder heeft er een lagere overheveling vanuit deze reserve naar de reserve kapitaallasten innovatieprojecten mobiliteit plaatsgevonden door vertraging van de projecten LED-verlichting en zonnefietspad N201 zoals verklaard bij de stortingen nr. 2.